-
دلیل کاهش کارایی فرزند شما در حل تکالیف ریاضی ؟!! خلاقیت اینجاست
شنبه 24 دیماه سال 1390 19:58
با توجه به تاثیرپذیری کودکان از همسالانشان، ممکن است ذائقه کودک یا نوجوان شما تحت تاثیر سلیقه غذا یی دوستانش تغییر کند و به مواد غذا یی بیارزش روی آورد. بنابراین نظارت و دقت بر نحوه تغذیه فرزندان از اهمیت زیادی برخوردار است و به یاد داشته باشید بسیاری از عادات غذا یی در سنین کودکی شکل میگیرد. بنابراین اصلاح آن در...
-
چطور فرزندم را به درس خواندن علاقه مند کنم ؟؟!!
شنبه 24 دیماه سال 1390 19:56
وقتی موضوع تحصیل بچه ها به میان می آید، پدر و مادران اغلب افراط یا تفریط را پیشه می کنند؛ یا نسبت به این مسئله بی توجه هستند یا بیش از حد نگران. چگونه میتوانیم بهطور همزمان به موفقیت و رشد و شکوفایی فرزندانمان کمک کنیم؟ متخصصان به ما کمک میکنند تا به شکل درست در این زمینه رفتارکنیم. ● کمک به علاقه کودک به یادگیری...
-
کمک کنید ترس و لرز شب امتحان در فرزندتان مهار شود .
شنبه 24 دیماه سال 1390 19:54
نفست به شماره میافتد، کف دستت عرق میکند، نمیتوانی تمرکز کنی و هر چه خواندهای از یاد میبری چون " اضطراب امتحان " داری. اگر نشانههایی که گفتیم، در شما یا فرزندتان دیده میشود، بد نیست این رهنمودها را که توسط یک مشاور آموزشی توصیه شده است، بخوانید. اگر خودتان را خیلی بزرگ تصور کنید، آنقدر که از همه...
-
روش های تقویت تمرکزحواس و جلوگیری از حواس پرتی
سهشنبه 24 آبانماه سال 1390 12:22
تمرکز در لغت یعنی تراکم ، فشردگی مجموعه، چکیده، تمرکز در اصطلاح یعنی حفظ و نگهداری توجه و تمرکز حواس، روی موضوعی معین، بدون تمرکز حواس، یادگیری مثمر ثمر نخواهد بود. بنابر این همه افراد توانایی تمرکز دارند و تمرکز نسبی است یعنی کسی نمی تواند ادعا کند کاملا حواس پرت است ویا همیشه تمرکز حواس دارد. تمرکز گاهی ساده است و...
-
گوش کن چه می گویم .
سهشنبه 24 آبانماه سال 1390 12:09
گوش کن ! چه می گویم مشکل از میزهاست. میزها آدم را شیطان می کنند شاید هم صندلی ها مشکل دارد که نمی شود صاف و ساکت رویشان نشت. در کل وقتی در چهار دیواری کلاس قرار گرفتی، خیلی سخت است که شش دانگ حواست را جمع کنی و متوجه کتاب و کلاس و مهمتر از همه (معلم) باشی ؛ کسی که می خواهد مطالب درسی را آموزش دهد و تو را برای آزمون...
-
به سلامتی .....
یکشنبه 22 آبانماه سال 1390 22:20
* به سلامتی کسی که وقتی بردم گفت : اون رفیــــــــــــــــــــــــق منه ....... وقتی باختم گفت : من رفیـــــــــــــــــــــــــــ قتم ...... * به سلامتی دریاچه اورمیه ... نه بخاطر اینکه مظلومه فقط به خاطر اینکه هیچ وقتی اجازه نداد کسی توش غرق بشه ... ) * به سلامتی اون بچهای که شیمی درمانی کرده همه ی موهاش ریخته،...
-
بدان که هر وقت کسی بدی می کند ، در آن لحظه بیمار است .
یکشنبه 22 آبانماه سال 1390 22:15
روزی سقراط حکیم مردی را دید که خیلی ناراحت و متاثر بود . علت ناراحتی اش را پرسید . شخص پاسخ داد : در راه که می آمدم یکی از آشنایان را دیدم . سلام کردم. جواب نداد و با بی اعتنایی و خودخواهی گذشت و رفت و من از این طرز رفتار او خیلی رنجیدم. سقراط گفت : چرا رنجیدی ؟ مرد با تعجب گفت: خوب معلوم است که چنین رفتاری ناراحت...
-
شعری که من عاشقشم ؛ فعل مجهول «سیمین بهبهانی »
یکشنبه 22 آبانماه سال 1390 22:12
بچه ها سلام ... صبحتان به خیر درس امروز ما فعل مجهول است فعل مجهول چیست می دانید؟ نسبت فعل ما به مفعول است در دهانم زبان چو آویزی در تهیگاه زنگ می لرزید صوت ناسازم آنچنان که مگر شیشه بر روی سنگ می لغزید ساعتی داد آن سخن دادم حق گفتار را ادا کردم تا ز اعجاز خود شوم آگاه ژاله را زآن میان صدا کردم ژاله! از درس من چه...
-
من از آن روز معلم شده ام !
یکشنبه 22 آبانماه سال 1390 22:09
سخت آشفته و غمگین بودم … به خودم می گفتم: بچه ها تنبل و بد اخلاقند دست کم میگیرند درس ومشق خود را … باید امروز یکی را بزنم، اخم کنم و نخندم اصلا تا بترسند از من و حسابی ببرند … خط کشی آوردم، در هوا چرخاندم! چشم ها در پی چوب، هرطرف می غلطید مشق ها را بگذارید جلو، زود، معطل نکنید! اولی کامل بود، دومی بدخط بود بر سرش داد...
-
گفتن «نه» جسارت می خواهد .
یکشنبه 22 آبانماه سال 1390 22:06
معمولاً رفتارهای اجتماعی را به سه گروه جسورانه، منفعلانه و پرخاشگرانه تقسیم میکنند. البته این تقسیم بندی برای سهولت فهم مطلب صورت میگیرد وگرنه رفتارهای اجتماعی بسیار پیچیدهتر و متنوعتر هستند. در رفتار پرخاشگرانه فرد با توسل به خشونت و انواع گوناگون پرخاشگری مقاصد و نیازهای خود را ابراز و سعی میکند با تجاوز به...
-
چگونه می توان فرزندان را با انجام تکالیف تشویق کرد .
یکشنبه 22 آبانماه سال 1390 22:00
برای شما به عنوان والدین مهم است بدانید که تکلیف درسی بر نتیجه کار فرزندانتان در مدرسه، واقعاً اثر میگذارد؟ تحقیق نشان میدهد زمانی که کودک صرف انجام تکالیف درسی میکند، مستقیماً بر کارکرد تحصیلی او تأثیر میگذارد. کودکان با انجام تکالیف درسی مقرر شده، مهارتهای خود را افزایش میدهند. وقتی شما به فرزندانتان کمک...
-
مشق شب
یکشنبه 22 آبانماه سال 1390 21:55
گام های بلند تکلیف آموزشی (مشق شب) تکلیف آموزشی 1 – تکلیف آموزشی تعیین شده برای دانش آموزان نه فقط باید براساس هدف ها و مقاصد باشد ،بلکه باید برمبنای مناسب بودن آن برای دانش آموزان برگزیده شود . تکلیف آموزشی ثعیین شده برای دانش آموزان باید هماهنگی و تناسب بین هدف ها و مقاصد معلم و سطح کنونی دانش و مهارت های دانش...
-
از طعم قهوه ی زندگیتان لذت ببرید .
یکشنبه 22 آبانماه سال 1390 21:40
با قلبی ملایم وحساس وارد میشوید وبا یک قلب سخت وبی احساس خارج میشوید... سه ظرف را روی آتش قرار دادیم. در یکی از ظرفها هویج در دیگری تخم مرغ و در دیگری قهوه ریختیم و پس از 15 دقیقه: هویج که سفت و محکم بود نرم و ملایم شد. تخم مرغ که شل و وارفته بود سفت ومحکم شد دانه های قهوه در آب حل شدند و آب رنگ و بوی قهوه گرفته است....
-
جوان بمانیم
جمعه 15 مهرماه سال 1390 13:17
Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 چطوری جوون بمونیم؟ Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 -اعداد و ارقام غیر ضروری رو دوربنداز! این اعداد شامل سن، قد و وزن میشه بگذار دکترها راجع به این عددها نگران باشن خوب واسه همینه که بهشون ویزیت می دی....
-
ارزشیابی کیفی- توصیفی -6
جمعه 23 اردیبهشتماه سال 1390 12:47
ارزشیابی کیفی چه چیزی نیست؟-- قسمت ششم ارزشیابی کیفی - توصیفی ارزشیابی مستمر نیست. برخی از مسوولان بویژه معلمان، ارزشیابی کیفی - توصیفی را با ارزشیابی مستمر برابر قلمداد میکنند. به گمان این افراد ارزشیابی کیفی - توصیفی یعنی اجرای مستمر انواع ابزارها و ارایه مستمر بازخوردهای توصیفی درجه بندی شده در کلاس درس است. در...
-
ارزشیابی - کیفی - توصیفی -5
جمعه 23 اردیبهشتماه سال 1390 12:45
ارزشیابی توصیفی چه چیزی نیست؟-- قسمت پنجم ارزشیابی توصیفی فقط ،تنظیم پوشه کار نیست. گروهی دیگر از افراد نظام آموزشی ارزشیابی کیفی - توصیفی را با ابزارهای سنجش به کار رفته در آن تعریف می کنند. برای مثال میگویند در ارزشیابی کیفی - توصیفی معلمان از ابزارهای پیچیدهای چون آزمون های عملکردی و پوشه کار جهت سنجش یادگیری...
-
ارزشیابی کیفی - توصیفی -4
جمعه 23 اردیبهشتماه سال 1390 12:43
ارزشیابی توصیفی چه چیزی نیست؟ -- قسمت چهارم ارزشیابی عاملی برای کاهش انگیزه یادگیری نیست. متاسفانه برخی از همکاران ووالدین تصور می نمایند با حذف نمره در ارزشیابی توصیفی انگیزه یادگیری دانش آموزان کاهش یافته است. به قول آقای دکتر حسنی: اشتباه است که فکر کنیم دانش آ موزان تنها از طریق انگیزنده های بیرونی مانند نمره یاد...
-
ارزشیابی کیفی - توصیفی-3
جمعه 23 اردیبهشتماه سال 1390 12:41
ارزشیابی توصیفی چه چیزی نیست؟-- قسمت سوم ارزشیابی توصیفی ، مانعی برای مراقبت ونظارت بر یادگیری نیست. متاسفانه عده ای نمره را عاملی برای دقت در مراقبت ونظارت بر یادگیری می دانند در صورتی که فکر این دسته به دلایل زیر اشتباه محض است: 1- ارتباط ضروری بین این دو یعنی نمره گرفتن و یاد گرفتن وجود ندارد . 2- نمره نوعی بازخورد...
-
ارزشیابی کیفی - توصیفی-3
جمعه 23 اردیبهشتماه سال 1390 12:41
ارزشیابی توصیفی چه چیزی نیست؟-- قسمت سوم ارزشیابی توصیفی ، مانعی برای مراقبت ونظارت بر یادگیری نیست. متاسفانه عده ای نمره را عاملی برای دقت در مراقبت ونظارت بر یادگیری می دانند در صورتی که فکر این دسته به دلایل زیر اشتباه محض است: 1- ارتباط ضروری بین این دو یعنی نمره گرفتن و یاد گرفتن وجود ندارد . 2- نمره نوعی بازخورد...
-
ارزشیابی کیفی - توصیفی -2
جمعه 23 اردیبهشتماه سال 1390 12:40
ارزشیابی توصیفی چه چیزی نیست-- قسمت دوم ارزشیابی توصیفی را نمی توان یک ارتقاء خود به خود نامید زیرادر ارتقاء خود به خود مکانیسم ذیل اتفاق می افتد: ۱- دانش آموزان یک کلاس به شرط حضور فعال در کلاس و انجام فعالیتهای یادگیری همگی در سال بعد به پایه بالاتر ارتقاء مییابند بدون نیاز به اخذ آزمون یا هر ملاک دیگر برای تصمیم...
-
ارزشیابی توصیفی -1
جمعه 23 اردیبهشتماه سال 1390 12:38
سنجش وارزشیابی تحصیلی وتربیتی ارزشیابی توصیفی چه چیزی نیست-- قسمت اول ارزشیابی کیفی - توصیفی حذف نمره نیست برخی از معلمان، مدیران بویژه مسوولان عالی تصمیم گیرنده، در تعریف ارزشیابی کیفی - توصیفی اعلام میدارند " ارزشیابی کیفی - توصیفی آن نوع ارزشیابی است که در آن نمره وجود ندارد، این گروه از افراد با هر گونه کمی...
-
شاداب سازی محیط های آموزشی
جمعه 23 اردیبهشتماه سال 1390 12:34
سنجش وارزشیابی تحصیلی وتربیتی شاداب سازی محیطهای آموزشی بعد از خانواده، محیط آموزشی بخش مهمی از زندگی دانش آموزان را تشکیل می دهد و در فرایند جامعه پذیری و سرنوشت آنان تأثیر دارد. از جمله عوامل مهمی که در محیط های آموزشی باید به آن ها توجه شود، شاداب سازی محیط های آموزشی است. اگر آموزش در محیطی شاداب ارائه شود، تلاش...
-
مقیاس درجه بندی رفتار در ارزشیابی توصیفی
جمعه 23 اردیبهشتماه سال 1390 12:31
مقیاس درجه بندی وانواع آن در ارزشیابی توصیفی *مقیاس درجه بندی رفتار در ارزشیابی توصیفی چیست؟ مقیاس درجه بندی رفتار، یکی از ابزارهای سنجش مشاهده ای است و در این مقیاس، مقدار یا فراوانی رفتار یا ویژگی مورد مشاهده، تعیین می گردد. مقیاس درجهبندی نیز مانند فهرست وارسی وسیله ای را فراهم می آورد که می توان به کمک آن، تمامی...
-
سنجش مشاهده ای
جمعه 23 اردیبهشتماه سال 1390 12:26
سنجش وارزشیابی تحصیلی وتربیتی مصاحبه ای در مورد سنجش مشاهده ای سنجش مشاهده ای برای معلمان، نقش راهنما، تسهیل کننده و یاری کننده را در فرایند یاددهی-یادگیری ایفا می کند. مشاهده در ارزشیابی توصیفی به عنوان یک روش مترقی و نوگرا، نقش مهمی ایفا می کند و جایگاه خاصی را به خود اختصاص داده است. معلم می تواند از طریق مشاهده...
-
رسانه ها و وسایل آموزشی و نقش آنها در یاددهی و یادگیری
جمعه 23 اردیبهشتماه سال 1390 12:18
تعریف رسانه ها و وسایل آموزشی ونقش آنها در یاددهی - یادگیری هدف از آموزش، هدایت یادگیری دانش آموزان است و نقش معلم، فراهم کردن زمینه و امکاناتی است تا یادگیرندگان، خود، مفاهیم را شکل دهند. رسانه ها و ابزارهای آموزشی امکاناتی هستند که اگر در فرایند یاددهی- یادگیری به نحو شایسته مورد استفاده قرار گیرند، در مفهوم سازی و...
-
در مورد تکالیف درسی
جمعه 23 اردیبهشتماه سال 1390 12:15
مصاحبه ای در مورد تکالیف درسی خبرگزاری ایمنا: کارشناس مسئول ارزشیابی تحصیلی آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: تکالیف درسی باید موجب بهبود و توسعه مهارتهای دانش آموزان باشد و عاملی موثر برای ارزشیابی و سنجش پیشرفت آنان تلقی شود. به گزارش ایمنا، متاسفانه بسیاری از والدین که دانش آموز توصیفی دارند براساس پندارهای قبلی خود...
-
افزایش خلاقیت کودکان
جمعه 23 اردیبهشتماه سال 1390 12:14
راهکارهایی برای افزایش خلاقیت کودکان * هرگز کودک را تحقیر نکنیم. کودکی که احساس حقارت کند هرگز دست به خلاقیّت نمیزند. * محیطی مناسب برای انجام کارهای خلاق آنها فراهم نمایید. * امکانات و وسایلی در اختیار آنها قرار دهید تا به کمک آنها خلاقیت های خود را ابراز نمایند. به عنوان مثال وسایل موسیقی، نقاشی و طراحی و ......
-
مدیریت مطلوب کلاسی
جمعه 23 اردیبهشتماه سال 1390 12:13
سنجش وارزشیابی تحصیلی وتربیتی فنون آموزش اثر بخش و مدیریت مطلوب کلاس درس جلب توجه و سر و سامان دادن به کلاس اگر همه ی دانش آموزان ساکت بنشینند، آماده فراگیری باشند و تمام مدت به درس توجه کنند، همه چیز عالی خواهد بود، ولی طبیعت جوانان با این حالت وفق ندارد! در این جا به نکاتی اشاره شده است که با استفاده از آن ها می...
-
غذاهایی که استرس را از بین می برد.
جمعه 23 اردیبهشتماه سال 1390 12:10
سنجش وارزشیابی تحصیلی وتربیتی غذاهایی که استرس را از بین می برد ماست ماست به ویژه برای فصل تابستان مفید است، چون سبک بوده و هضم آن هم آسان است. دکتر شیفا شارما، متخصص تناسب اندام در هند در این باره میگوید: ماست یا هر محصول لبنی دیگر غنی از مادهای به نام تیروسین است که میزان سروتونین را در مغز افزایش میدهد. به...
-
یاد بگیریم
جمعه 23 اردیبهشتماه سال 1390 12:05
نامه ی آبراهام لینکلن به آموزگار فرزندش به فرزندم بیاموزید در مدرسه بهتر است مردود شود، امّا با تقلّب به قبولی نرسد. ارزش های زندگی را به او یاد بدهید و به او یاد بدهید که در اوج اندوه، تبسّم کند. به او بیاموزید که در اشک ریختن خجالتی وجود ندارد. به او بیاموزید که می تواند برای فکر و شعورش مبلغی تعیین کند، امّا قیمت...