ارزشیابی توصیفی فقط ،تنظیم پوشه کار نیست.
گروهی دیگر از افراد نظام آموزشی ارزشیابی کیفی - توصیفی را با ابزارهای سنجش به کار رفته در آن تعریف می کنند. برای مثال میگویند در ارزشیابی کیفی - توصیفی معلمان از ابزارهای پیچیدهای چون آزمون های عملکردی و پوشه کار جهت سنجش یادگیری دانش آموزان استفاده میکنند. آنان گمان میکنند چون این ابزارها کیفیت یادگیری را مورد سنجش قرار میدهد بنابراین ارزشیابی کیفی است. در پاسخ به گمانههای این افراد باید گفت ارزشیابی بویژه ارزشیابی از یادگیری دانش آموزان حداقل دارای سه عنصر اساسی یعنی 1ـ ابزارهای جمعآوری اطلاعات 2ـ ملاک های قضاوت 3ـ و بازخوردهای تحصیلی است